Технології інноваційного навчання в початковій школі
Дай мені рибку,
і я буду їсти її весь день,
навчи
мене ловити рибку, і я буду їсти її протягом
всього
життя.
Східна
народна мудрість
Завдання сучасної школи –
розвивати кожну дитину як неповторну індивідуальність. З огляду на це велике
значення має формування в учнів творчого потенціалу, прагнення до самостійної
пізнавальної діяльності, вміння ставити й вирішувати нові проблеми.
Саме під час інтерактивного навчання учні критично
мислять, проводять дискусії, сперечаються, приймають рішення, емоційно
спілкуються між собою, розв’язують різні проблеми.
За своєю суттю людина взагалі і дитина
зокрема – творець. Тому треба прагнути, щоб учні не копіювали, а творили. В
основу навчального процесу, в якому застосовують інтерактивні, закладено
співробітництво і продуктивне спілкування, спрямоване не тільки на розв’язання
проблем, розвиток здатності визначати головне, ставити мету, планувати діяльність,
розподіляти функції, критично міркувати, досягати результатів.
Мета інтерактивного
підходу – створити конкретні умови для взаємо навчання та взаємо виховання,
основою яких є взаємодія усіх учасників процесу : учень і вчитель стають
рівноправними і рівнозначними його суб’єктами.
Суть інтерактивного навчання полягає
у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної
взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні: вчитель –
учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні
суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника
навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого
спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми,
критично мислити, приймати обґрунтовані рішення.
Актуальним
у педагогічному процесі стає використання методів і прийомів, що допомагають
формувати у школярів навички самостійного здобуття нових знань, збирання
необхідної інформації, уміння мислити, робити висновки.
Найбільш поширеними
інноваційними технологіями є : теорія розвивального навчання, теорія ігрових
технологій, технологія проектного навчання, інформаційно - комунікативна
технологія, здоров’язберігаючі технології.
У
своїй педагогічній практиці найбільш вдало мені вдається використовувати
інтерактивні методи навчання і метод проектів. До
даної класифікації інноваційних технологій сучасні педагоги-новатори ще
відносять інформаційно-комунікативні технології ( ІКТ), які я також часто
використовую у своїй педагогічній діяльності.
На уроках використовую такі форми
організації інтерактивного навчання:
1.
Фронтальна ( «Мікрофон», «Мозковий штурм»,
«Дерево рішень», «Критичне мислення», «Експрес-опитування», «Асоціативний кущ»)
2.
Кооперативна (робота в парах і групах)
3.
Інтерактивні ігри («Рольова гра»)
4.
Технології навчання в дискусії (метод
«Прес»)
Найпростішою, на мою думку, формою організації
інтерактивного навчання є робота в парах. Це так звана палочка-виручалочка
вчителів початкових класів. Наприклад, для перевірки знань таблички множення і
ділення я дуже часто використовую цей метод. Але для цього потрібно, щоб в
класі панувала чесність. Адже в іншому випадку учні, вигороджуючи свого сусіда
по парті, можуть обманути вчителя і сказати йому неправду (технологія «Взаємні
запитання»). Ще широко використовую такі види робіт в парах:
5.
Гра
«Незнайко» (на уроках читання, курс «Я і Україна» )
6.
«Інтерв’ю» (визначення ставлення сусіда по
парті до тексту, твору)
Технологію «Карусель»
використовую рідко
На
уроках природознавства та літературного читання використовую метод проектів
(«Ми – гноми-економи», «Червона книга України»)
Інтерактивні методи у
поєднанні з класичними методами навчання утворюють ідеальну основу для вивчення
матеріалу в початковій школі. Різноманітність методів інтерактивного навчання
дозволяє вчителю доцільно підібрати методи саме для конкретної теми, а також
вибрати методи відповідно до рівня знань учнів класу. При використанні
інтерактивних методів навчання на уроках рівень знань учнів якісно та кількісно
поліпшується.
Комментариев нет:
Отправить комментарий