Технології інноваційного навчання в початковій школі


Технології інноваційного навчання в початковій школі
Дай мені рибку, і я буду їсти її весь день,
           навчи мене ловити рибку, і я буду їсти її протягом
           всього життя.
                                                 Східна народна мудрість
Завдання сучасної школи – розвивати кожну дитину як неповторну індивідуальність. З огляду на це велике значення має формування в учнів творчого потенціалу, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, вміння ставити й вирішувати нові проблеми.
Саме під час інтерактивного навчання учні критично мислять, проводять дискусії, сперечаються, приймають рішення, емоційно спілкуються між собою, розв’язують різні проблеми.
За своєю суттю людина взагалі і дитина зокрема – творець. Тому треба прагнути, щоб учні не копіювали, а творили. В основу навчального процесу, в якому застосовують інтерактивні, закладено співробітництво і продуктивне спілкування, спрямоване не тільки на розв’язання проблем, розвиток здатності визначати головне, ставити мету, планувати діяльність, розподіляти функції, критично міркувати, досягати результатів.
Мета інтерактивного підходу – створити конкретні умови для взаємо навчання та взаємо виховання, основою яких є взаємодія усіх учасників процесу : учень і вчитель стають рівноправними і рівнозначними його суб’єктами.
Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні: вчитель – учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обґрунтовані рішення.
Актуальним у педагогічному процесі стає використання методів і прийомів, що допомагають формувати у школярів навички самостійного здобуття нових знань, збирання необхідної інформації, уміння мислити, робити висновки.
Найбільш поширеними інноваційними технологіями є : теорія розвивального навчання, теорія ігрових технологій, технологія проектного навчання, інформаційно - комунікативна технологія, здоров’язберігаючі технології.
У своїй педагогічній практиці найбільш вдало мені вдається використовувати інтерактивні методи навчання і метод проектів. До даної класифікації інноваційних технологій сучасні педагоги-новатори ще відносять  інформаційно-комунікативні технології ( ІКТ), які я також часто використовую у своїй педагогічній діяльності.
На уроках використовую такі форми організації інтерактивного навчання:
1.                               Фронтальна ( «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Критичне мислення», «Експрес-опитування», «Асоціативний кущ»)
2.                               Кооперативна (робота в парах і групах)
3.                               Інтерактивні ігри («Рольова гра»)
4.                               Технології навчання в дискусії (метод «Прес»)
 Найпростішою, на мою думку, формою організації інтерактивного навчання є робота в парах. Це так звана палочка-виручалочка вчителів початкових класів. Наприклад, для перевірки знань таблички множення і ділення я дуже часто використовую цей метод. Але для цього потрібно, щоб в класі панувала чесність. Адже в іншому випадку учні, вигороджуючи свого сусіда по парті, можуть обманути вчителя і сказати йому неправду (технологія «Взаємні запитання»). Ще широко використовую такі види робіт в парах:
5.                               Гра «Незнайко» (на уроках читання, курс «Я і Україна» )
6.                               «Інтерв’ю» (визначення ставлення сусіда по парті до тексту, твору)
Технологію «Карусель» використовую рідко
На уроках природознавства та літературного читання використовую метод проектів («Ми – гноми-економи», «Червона книга України»)
Інтерактивні методи у поєднанні з класичними методами навчання утворюють ідеальну основу для вивчення матеріалу в початковій школі. Різноманітність методів інтерактивного навчання дозволяє вчителю доцільно підібрати методи саме для конкретної теми, а також вибрати методи відповідно до рівня знань учнів класу. При використанні інтерактивних методів навчання на уроках рівень знань учнів якісно та кількісно поліпшується.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Проблема формування орфографічної грамотності в молодших школярів у теорії та практиці початкового навчання